Autor: Edward Superlak; red.
Wydawnictwo: Wydawnictwo BK, Wrocław 2006
Ilość stron: 116
Książka adresowana jest do trenerów, instruktorów sportu i zawodników. Podejmuje takie zagadnienia jak: przygotowanie techniczno-taktyczne zawodnika; ćwiczenia wprowadzające do nauczania techniki; ćwiczenia nauczające poszczególne elementy techniki gry; ćwiczenia doskonalące umiejętności techniczno- taktyczne gry; ćwiczenia adaptacyjne.
Właściwe przygotowanie zawodnika do gry, począwszy od pierwszych zajęć aż do osiągnięcia poziomu mistrzowskiego, to zadanie trudne i odpowiedzialne. Liczba godzin treningu, czyli jego objętość, nie może być zwiększana w sposób niekontrolowany bez szkody dla zdrowia zawodnika. Istnieje jakieś optimum. Dlatego też podstawowym czynnikiem, umożliwiającym postęp w osiąganiu celów i realizacji zadań treningowych, jest jakościowa strona szkolenia, a więc zwiększenie efektywności i skuteczności treningu.
Stwierdzono, że te dwie dziedziny funkcjonowania nie mogą istnieć i rozwijać się oddzielnie. Wzajemnie się przenikają i w sposób sprzężony oddziaływują na siebie. Badacz naukowy powinien być praktykiem w sensie wiedzy o dyscyplinie sportu i jej uwarunkowaniach, natomiast trener nie tylko warsztatowcem i technologiem zawodu, ale rozumnym badaczem, umiejącym wykorzystać wiedzę naukową w planowaniu i realizacji procesu sportowego szkolenia.
Zawodnik, decydując się na uprawianie sportu kwalifikowanego, oddaje do dyspozycji trenera dwie najcenniejsze wartości: siebie samego (ciało i duszę, zdrowie i osobowość) i najpiękniejsze lata młodzieńczego życia. Wierzy, że osiągnie sukces i zostanie mistrzem. Ogromna odpowiedzialność trenera polega na rozumnym kształtowaniu zdolności i wiedzy zawodnika bez uszczerbku na jego zdrowiu fizycznym i psychicznym, co w efekcie prowadzi do zrealizowania celów i spełnienia nadziei.
Świadomość, że to, czego nie zrobiło się we właściwym czasie albo zrobiło się źle, później nadrobić się nie da, powinna być siłą napędową do wzbogacania wiedzy i warsztatu trenerskiego.
więcejAutor: Grzegorz Grządziel; Lech Kowalski
Wydawnictwo: Centralny Ośrodek Sportu, Warszawa 2000
Ilość stron: 94
Siatkówka plażowa jest obecnie jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dyscyplin sportu. W 1996 roku stała się sportem olimpijskim. Był to wielki przełom w tej grze sportowej i jednocześnie duże osiągnięcie działaczy FIVB.
Z roku na rok przybywa zawodników, sponsorów. Boiska do siatkówki powstają nieomal wszędzie, a co najważniejsze coraz więcej ludzi ogląda spotkania siatkówki plażowej. Dzieje się tak dlatego, że sport ten łączy przyjemny wypoczynek w okresie letniego urlopu z możliwością uczestniczenia w widowisku, będąc jego aktywnym uczestnikiem lub widzem. Zawodników i kibiców łączy bardzo wiele. Ich strój jest prawie taki sam, a więc można łatwiej się utożsamić ze swoim faworytem na boisku. Wszystkich uczestników widowiska łączy to samo miejsce i najczęściej ładna pogoda, wspaniałą atmosfera, a także pewien styl aktywnego spędzania wolnego czasu.
Publikacja ta ma na celu przybliżyć tę wspaniałą dyscyplinę nauczycielom w szkołach. Mamy nadzieję, że dzięki niniejszej książce powstanie wiele nowych boisk do siatkówki plażowej, a młodzież odnajdzie w tej dyscyplinie sportowej ciekawą ofertę spędzenia wolnego czasu.
więcejAutor: Piotr Wróblewski
Wydawnictwo: WSiP, wydanie 2005
Ilość stron: 168
Oprawa: Miękka
Piłka siatkowa jest jedną z najciekawszych, szybko rozwijających się i masowo uprawianych gier zespołowych.
Nauczanie gry w piłkę siatkową wymaga szerokiej wiedzy z zakresu metodyki i sędziowania. Umiejętności uczniów są bardzo różne i często zdarza się, że w szkole średniej konieczne jest rozpoczynanie nauki od podstaw.
Dlatego prowadzący lekcję powinni wykazywać się nie tylko doskonałą znajomością metod nauczania, ale również umiejętnością ich elastycznego dostosowania do zróżnicowanego poziomu uczniów. Publikacja została przygotowana z myślą o nauczycielach wychowania fizycznego szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, którzy chcą podnieść swoją wiedzę i umiejętności w zakresie nowoczesnych metod nauczania gry i ich praktycznego zastosowania na lekcji i zajęciach pozalekcyjnych.
więcejAutor: Zenon Zatyracz, Leszek Piasecki
Wydawnictwo: ZWPiW Plewnia, wyd. I 2001
Ilość stron: 255
Oprawa: Broszurowa
Podręcznik ten przeznaczony jest dla studentów wychowania fizycznego oraz nauczycieli wszystkich typów szkół. Autorzy zawarli w nim inne spojrzenie na metodykę nauczania elementów gry w piłkę siatkową. Naukę każdego z nich podzieli na etapy, do których dołączyli szczegółowy opis techniki wykonania, zasób podstawowych (przykładowych) ćwiczeń z uwzględnieniem zadania jakie poprzez nie należy zrealizować.
W wielu szkołach siatkówka jest realizowana w niepokojąco wąskim zakresie. Podczas kontaktów z nauczycielami okazuje się, że wiedza wyniesiona z czasów studiów uległa zatarciu i często dezaktualizacji - siatkówka jest dyscypliną trudną, ulegającą częstym zmianom. Jest rzeczą normalną, że co mało znane, traktuje się marginalnie lub też całkowicie pomija. Studenci rozpoczynający zajęcia stwierdzają, iż w ich szkołach siatkówki było bardzo mało lub prawie wcale.
Prezentowany sposób nauczania jest metodą analityczną. Jest oczywiste, że nie w każdym przypadku istnieje konieczność jej zastosowania. Metoda ta pozwala unikać błędów w nauczaniu - jest może dłuższa lecz bardziej skuteczna. Czas poświęcany na nauczanie może być różny, jest on uzależniony od możliwości ćwiczących. Podana metodyka umożliwia pracę z grupami o różnym stopniu zaawansowania technicznego. Prowadzący zajęcia wybiera optymalny sposób postępowania, lecz zawsze musi również uwzględniać stan wyjściowy (umiejętności techniczne), wiek uczestników (bagaż wcześniejszych doświadczeń sportowych) oraz czas jaki posiada na osiągnięcie zamierzonego sukcesu sportowego(....)
więcejAutor: Czesław Sieniek
Wydawnictwo: Helvetica, wyd I, Starachowice 2006
Ilość stron: 175
Proces nauczania gry w piłkę siatkową jest złożony i trudny, zwłaszcza w początkowym okresie. Różnorodność skomplikowanych działań technicznych i rozwiązań taktycznych oraz brak możliwości korekty w trakcie operowania piłką stawiają nauczających i nauczanych przed niełatwym zadaniem.
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie w skondensowanej formie zarysu podstaw metodyki nauczania piłki siatkowej. Zawiera ona bogaty materiał ćwiczebny w podziale tematycznym na zajęcia lekcyjne - w ramach godzin określonych przez program. Mam nadzieję, że tego rodzaju opracowanie pozwoli na lepsze przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć z zakresu piłki siatkowej w szkole.
Materiały metodyczne przeznaczone dla nauczycieli Wychowania Fizycznego edukacji podstawowej, gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych (ZSZ, LO, Technikum).
więcej